به نام خدا

مدير آموزش و پرورش استثنايي يزد ضمن اشاره به وجود 29 آموزشگاه مستقل و 11 كلاس ضميمه ويژه آموزش و پرورش استثنائي، اظهار داشت: با وجود اين 40 فضاي آموزشي، تنها 4 معلم تربيت بدني در اختيار داريم و ما بقي نيازمان را با كمك ساير معلمين كه علاقمند به ورزش هستند، تامين مي‌كنيم، كه در خيلي از مواقع اثر‌بخشي لازم را ندارد.

محمدمهدي سهيلي در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي ايسنا ـ منطقه يزد، به مطلب فوق تاكيد كرد و خاطرنشان كرد: تربيت بدني از اجزاي مهم زندگي اجتماعي است و در صورتي كه ورزش از جامعه حذف شود، روح نشاط و پويايي از جامعه حذف خواهد شد و در پي آن كارآمدي جامعه نيز تحت تاثير قرار مي‌گيرد.

وي افزود: جوامعي كه مي‌خواهند مردم‌شان از نشاط و پويايي و كارآمدي حداكثر برخوردار باشند، به بحث تربيت بدني توجهي ويژه دارند.

وي گفت: با توجه به اهميت موضوع، تربيت بدني را در سطح آموزش و پرورش استثنايي استان فعال نموديم و در حال حاضر تمام مدارس آموزش و پرورش استثنايي استان در ساعت تربيت بدني فعال هستند و اقدامات خوبي در ارتباط با ورزش آن‌ها انجام مي‌شود.

سهيلي خاطرنشان كرد: در مجموعه‌ي آموزش و پرورش استثنايي، تربيت بدني تا اندازه‌اي از آموزش عادي متفاوت است. ورزش در آموزش و پرورش استثنايي در حيطه توانبخشي قرار دارد و نگاهي كه به آن مي‌شود در واقع همان ورزش معلولين است و در حقيقت نوعي بازتواني و توان بخشي معلولين است.

وي ادامه داد: معلولين به دليل وجود به نوعي كم‌تواني و ناتواني جسمي و حسي، دچار محدوديت‌هايي نسبت به افراد عادي مي‌باشند، كه اگر به اين محدوديت‌ها توجه نشود و بازتواني نگردد، روحيه‌ي اجتماعي آن‌ها تحت تاثير قرار گرفته و آن‌ها را به انزوا مي‌كشاند.

وي تاكيد كرد: ورزش عامل مهمي براي ورود معلولين به اجتماع و برخورداري از نشاط و كارآمدي بيشتر از آنان است.

مدير آموزش و پرورش استثنايي يزد تصريح كرد: آنچه كه در آموزش و پرورش استثنايي در حال اجرا است، تخصيص ورزش هفتگي به تربيت بدني يا به عبارتي اختصاص حداقل 2 ساعت در هفته به ورزش است، كه كفايت نمي‌كند.

وي با بيان اين نكته كه لازمه توسعه ورزش مدارس استثنايي نيز داشتن نيروي كارآمد، امكانات و فضاي ورزشي در حد كافي است، اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنايي يزد در هر سه دچار مشكل است.

سهيلي افزود: ما از لحاظ سالن ورزشي به شدت دچار محدوديت هستيم. هيچ نوع فضاي اختصاصي نداريم و تنها اقدامي كه در اين خصوص شد پيشنهاد احداث يك سالن ورزشي بود كه هنوز در مراحل اداري با مشكل مواجه است.

وي در ادامه در خصوص مسابقات كشوري دانش‌آموزان استثنائي، گفت: دانش آموزان نابيناي استان را به مسابقات شطرنج و گل بال، دانش آموزان كم شنوا را به رقابت‌هاي واليبال، تنيس روي ميز و فوتبال(ويژه پسران) اعزام نموده‌ايم. در حالي كه دانش‌آموزان كم توان ذهني را جهت حضور در مسابقات دو ميداني، تنيس روي ميز و فوتبال(ويژه پسران) اعزام نموديم، ولي براي دانش آموزان جسمي حركتي به دليل كمبود دانش آموز تا به حال نتوانستيم اعزامي به مسابقات كشوري داشته باشيم.

وي يادآور شد: در كنار توجه به تربيت بدني دانش آموزان، به امر تربيت بدني معلمان هم اهميت داده شده و تيم‌هاي ورزشي معلمان را در رشته‌هاي تنيس روي ميز و واليبال و شطرنج براي بانوان و در رشته‌هاي واليبال و فوتبال براي آقايان به مسابقات اعزام كرده‌ايم.

سهيلي در پايان گفت: نگاه من به عنوان يك مدير اين است كه نبايد فضاي دانش‌آموزان استثنايي و عادي را جدا كرد و هر فرد حق استفاده از همه امكانات را دارد. لذا مي‌بايست با برنامه‌ريزي خاصي، فضاهاي ورزشي بدون توجه به فكر، ايده و تفاوت فردي در اختيار همه قرار گيرد.

كارشناس فرهنگي تربيت بدني آموزش و پرورش استثنايي نيز اعلام داشت: سرانه ورزشي براي هر دانش‌آموز استثنايي 300 تومان است، كه اين سرانه ورزشي خيلي ناچيز است و ما‌بقي از هزينه‌ها از طريق كمك‌هاي مردمي جذب مي‌گردد.

نعمت‌ا... شمش به ايسنا گفت: علاوه بر مشكل كمبود فضا و تامين مربي، مشكل اساسي اين است كه اكثر فضاي ورزشي استان براي استفاده مردم عادي طراحي و ساخته شده است و فضاهايي كه قابل استفاده براي دانش‌آموزان استثنايي است، از لحاظ اياب و ذهاب مشكلاتي را در پي دارد و به نحوي اين عوامل باعث شده كه دانش آموزان از ميادين ورزشي دور ‌كند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا